Tittel Den flerstemmige sakprosaen: nye tekstanalyser
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
Serie
Serienummer
År
Noter I skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen. Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord.
ISBN 82-7674-888-0 978-82-7674-888-8
Tilgjengelige
Venteliste
*000 nam
*00138047
*008020816s2002 no a 0 mul 9
*015 $a150040645$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a82-7674-888-0$bh.
*020 $a978-82-7674-888-8$bh.
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a808.066
*096 $a808.66 F
*24500$aDen flerstemmige sakprosaen$bnye tekstanalyser
*260 $aBergen$bFagbokforl.$bLandslaget for norskundervisning$c2002
*300 $a250 s.
*440 $aLNUs skriftserie$v149
*520 $aI skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen. Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord.
*650 $aLitterære virkemidler
*650 $aTekstanalyse
*650 $aFaglitteratur
*650 $aFaglig forfatterskap
*70010$aGedde-Dahl, Trine$eforf.
*70010$aTønnesson, Johan L.$ered.$d1956-$jn.
*850 $aCharlottenlund vgs
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening