Charlottenlund videregående skole

Tekstanalyse for samfunnsvitere
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Tekstanalyse for samfunnsvitere
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 300. 72 B
Eier
  • Charlottenlund vgs
Klassifikasjon
Emne
Serie
År
  • 2017
Noter
  • De fleste samfunnsvitere bruker tekst som en del av sitt datamateriale. Tekstanalyse som metode er likevel ofte noe innforstått. Hvordan gjøres analysen, hvilke premisser bygger analysen på og hvilke strategiske valg står forskeren overfor? I Tekstanalyse for samfunnsvitere tar forfatteren for seg et knippe ulike teknikker for tekstanalyse som er vanlige i samfunnsvitenskapene i dag: diskursanalyse idéanalyse innholdsanalyse retorisk analyse kildegranskning Hensikten er å få klarhet i hvor de ulike metodene kommer fra, hva slags forskningsspørsmål de er egnet til og hvordan de forholder seg til begreper som tolkning, kausalitet og generalisering. Til slutt i boka diskuteres grensene mellom de ulike metodene, og muligheter for å kombinere dem. 2. utgave har fått flere av kapitlene omorganisert, det gis oppdaterte eksempler samt sammendrag og spørsmål til refleksjon etter hvert kapittel.
ISBN
  • 978-82-02-55984-7
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*000     nam         1      
*00138050
*008170515s2017    no     ar         00nob 9
*015  $a150271685$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-02-55984-7$bh.
*0820 $a300.72$zh
*082  $a300.14
*096  $a300. 72 B
*10010$aBratberg, Øivind$d1980-$jn.
*24510$aTekstanalyse for samfunnsvitere$cØivind Bratberg
*250  $a2. utg.
*260  $a[Oslo]$bCappelen Damm akademisk$c2017
*300  $a216 s.$bfig.
*440 0$aForskningsmetoder
*520  $aDe fleste samfunnsvitere bruker tekst som en del av sitt datamateriale. Tekstanalyse som metode er likevel ofte noe innforstått. Hvordan gjøres analysen, hvilke premisser bygger analysen på og hvilke strategiske valg står forskeren overfor?   I Tekstanalyse for samfunnsvitere tar forfatteren for seg et knippe ulike teknikker for tekstanalyse som er vanlige i samfunnsvitenskapene i dag:   diskursanalyse idéanalyse innholdsanalyse retorisk analyse kildegranskning   Hensikten er å få klarhet i hvor de ulike metodene kommer fra, hva slags forskningsspørsmål de er egnet til og hvordan de forholder seg til begreper som tolkning, kausalitet og generalisering. Til slutt i boka diskuteres grensene mellom de ulike metodene, og muligheter for å kombinere dem.   2. utgave har fått flere av kapitlene omorganisert, det gis oppdaterte eksempler samt sammendrag og spørsmål til refleksjon etter hvert kapittel.
*650 0$aTekstanalyse
*650 0$aForskning
*650  $aMetoder
*650  $aRetorikk
*650 0$aSamfunnsforskning
*850  $aCharlottenlund vgs
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Charlottenlund videregående skole300.14 B